مشاوره حقوقی رایگان 09190218124

مشاوره حقوقی رایگان 09190218124

a.saidnesuad@yahoo.com

منوي اصلي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 98
بازدید دیروز : 23
بازدید هفته : 1745
بازدید ماه : 3458
بازدید کل : 101121
تعداد مطالب : 595
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



آئین نامه سجل قضائی

دادستان و با تأييد و پيشنهاد مديركل عفو و بخشودگي و سجل قضايي از سوي رييس قوه قضائيه، منصوب خواهدشد. اين دفتر در انجام تكاليف خود به شرح مواد آتي تابع اداره كل عفو و بخشودگي و سجل قضايي است و دادستان بر نحوه انجام وظيفه آن نظارت دارد.
تبصره1ـ اين دفتر مستخرجه امور ذكر شده در ماده3 را در مورد كساني كه شناسنامه آنان در آن شهرستان صادر شده جمع‌آوري و حفظ خواهدنمود.
تبصره2ـ در دادگاههاي عمومي بخش، ورقه‌هاي سجل قضائي به وسيله رئيس يا دادرس علي‌البدل تنظيم و به دفتر سجل قضائي دادسراي عمومي و انقلاب شهرستاني كه بخش مذكور تابع آنست ارسال مي‌شود.
ماده2ـ مستخرجه احكام و تصميمات مربوط به اشخاص زير در اداره كل عفو و بخشودگي و سجل قضايي واقع در تهران نگاهداري مي‌شود:
1ـ اشخاصي كه شناسنامه آنها در كشور ايران صادرشده باشد؛
2ـ اتباع ايراني كه شناسنامه آنان در كشورهاي بيگانه صادر شده است؛
3ـ اشخاصي كه صدور شناسنامه آنها معلوم نيست؛
4ـ اتباع كشورهاي بيگانه ساكن ايران؛
5 ـ اشخاصي كه تابعيت معيني ندارند و در خارج از ايران متولد شده‌اند، هر چند كه پس از آن تابعيت ايران را تحصيل كرده باشند.
تبصره ـ احكام مقامات قضائي كشورهاي بيگانه راجع به محكوميت اتباع ايراني يا محكوميت كساني كه پيش از اين تابعيت ايران را داشته‌اند و يا بيگانگان و يا كساني كه تابعيت معيني ندارند و در خاك ايران مقيم هستند، در صورتي در برگ سجل قضائي قيد مي‌شود كه موضوع محكوميت، به موجب قانون ايران، بزه شناخته شده باشد.
ماده3ـ سجل قضائي چهار نوع است: كيفري، مدني، بازرگاني و اداري كه موارد زير بطور اختصار در آن درج مي‌شود:
الف ـ در امور كيفري:
1ـ محكوميت‌هاي كيفري قطعي و قابل اجراء و تاريخ شروع و ختم آن‌ها و احكامي كه در نتيجه اعاده دادرسي، آزادي مشروط يا تعليق اجراي مجازات به ترتيب، احكام محكوميت را الغاء يا منتفي كرده است؛
2ـ حكم لغو تعليق اجراي مجازات و حكم اجراي بقيه محكوميت بلحاظ تخلف از ترتيبات و شرايط آزادي مشروط؛ (موضوع تبصره ماده 29 و تبصره3 ماده 38 قانون مجازات اسلامي مصوب سال 1370).
3ـ تصميم مربوط به اعاده حيثيت و عفو عمومي يا بخشودگي و تخفيف و تبديل كيفر.
ب ـ در امور مدني:
احكام قطعي راجع به اعلام حجر يا رفع حجر.
ج ـ در امور بازرگاني:
احكام ورشكـستگي تاجر و احكـام مربوط به قـرارداد ارفاقي و احكامي كه حكم ورشكستگي را گسيخته و يا به ورشكسته اعاده حيثيت مي‌دهد.
د ـ در امور اداري:
1ـ تصميمات قطعي اداري راجع به اخراج بيگانه از كشور و الغاء آن؛
2ـ سلب تابعيت ايراني از بيگانگاني كه تابعيت ايران را تحصيل كرده‌اند و كساني كه ايراني‌الاصل هستند؛
3ـ محكوميت به انفصال دايم از خدمات دولتي و دستگاههاي مشمول قانون رسيدگي به تخلفات اداري، در دادگاههاي عمومي و انقلاب، نظامي، ويژه روحانيت، تجديدنظر، دادگاه و محكمه عالي انتظامي قضات، ديوان عالي كشور و هيأتهاي رسيدگي به تخلفات اداري و محروميت از تصدي سمتهاي خاص و مديريتي و محكوميت به اخراج از دستگاه متبوع.
ماده4ـ برگ سجل قضائي پس از انقضاء 70 سال از تاريخ ولادت شخصي كه سجل قضائي به نام او صادر شده يا پس از اطلاع رسمي از مرگ او از ميان برده مي‌شود و مراتب در دفتر سجل قضائي مربوط نيز قيد مي‌گردد.
ماده5 ـ براي افراد كمتر از 18 سال كه محكوميت كيفري پيدا مي‌كنند برگ سجل قضايي تنظيم نخواهدشد.
ماده6 ـ محكوميت محكوماني كه مورد عفو و بخشودگي قرار مي‌گيرند در صورتي كه زوال آثار محكوميت به مجازات در عفو تصريح شده باشد، از سجل قضايي آنان محو مي‌شود.
ماده7 ـ هر كس مي‌تواند از برگ سجل قضائي مربوط به خود بدون ذكر دليل رونوشت بخواهد.
ماده8 ـ برگهاي سجل قضائي بر دو قسم است. برگ شماره 1 و برگ شماره2.
ماده9 ـ در برگ شماره 1 بايد مستخرجه احكام و تصميم‌هاي ذكرشده در ماده3 در ظرف مدت 15 روز از تاريخ قطعيت حكم و تصميم قيد شود اين مستخرجه شامل نكات زير خواهدبود:
1ـ نام و نام خـانوادگي محـكوم و همچنين نام و نام خانوادگي پدر و مادر او؛ در صورتي كه محكوم زن و از نام خانوادگي همسر خود استفاده كرده باشد نام خانوادگي زمان دوشيزگي و در صورت امكان عكس وي؛
2ـ كد ملي و شماره شناسنامه و تاريخ و محل صدور آن و شماره گذرنامه و هويت غيرواقعي يا اسم مستعار شخص محكوم.
3ـ تاريخ و محل تولد محكوم.
4ـ محل اقامت دائمي يا موقتي او.
5 ـ تأهل و تعداد اولاد او.
6 ـ شغل محكوم.
7 ـ تابعيت او.
8 ـ علامات مشخصه محكوم؛
9 ـ موضوع حكم يا تصميم؛
10ـ تاريخ عملي كه منجر به صدور حكم يا تصميم شده با قيد روز، ماه و سال؛
11ـ شماره و تاريخ حكم يا تصميم؛
12ـ دادگاه يا مقام صادركننده حكم يا تصميم؛
13ـ تصريح به قطعيت حكم يا تصميم؛
14ـ مواد قانوني كه مستند حكم يا تصميم واقع شده است؛
15ـ مدت حبس و ميزان جزاي نقدي و محروميت از تمام يا برخي از حقوق اجتماعي و در صورت تعليق كيفر اين نكته نيز بايد قيد شود؛
16ـ ذكر احتساب يا عدم احتساب مدت بازداشت در حكم محكوميت؛
17ـ تاريخ شروع و ختم اجراي كيفر؛
18ـ تغييراتي كه در شناسنامه ذكر شده است؛
تبصره ـ چنانچه به هر طريق احكام قطعيت يافته موجب تبرئه متهم گردد از سجل قضايي متهم حذف مي‌گردد.
ماده10ـ مديران دفاتر دادگاهها در امور كيفري، مدني، بازرگاني و مسؤول هماهنگي هيأتهاي بدوي رسيدگي به تخلفات اداري مكلفند از برگ شماره1 چهار نسخه تهيه نمايند و به دفتر سجل قضائي مربوط ارسال دارند كه يك نسخه در همان محل بايگاني و يك نسخه به دفتر سجل قضائي محل صدور شناسنامه محكوم و يك نسخه به اداره كل عفو و بخشودگي و سجل قضايي در تهران و يك نسخه به اداره تشخيص هويت مركز استان محل صدور شناسنامه محكوم ارسال گردد.
ماده11ـ هرگاه معلوم شود كه شناسنامه از محلي كه اعلام شده، صادر نشده است، برگ سجل قضائي، به دفتر سجل قضائي ارسال‌كننده اعاده مي‌گردد تا نسبت به تعيين محل صدور شناسنامه محكوم، تحقيق و بررسي بيشتري بعمل آيد، در صورت حصول نتيجه، برگ سجل قضائي به دفتر سجل قضائي مربوط ارسال و اگر تحقيقات به نتيجه نرسيده برگ ذكر شده به اداره كل عفو و بخشودگي و سجل قضايي در تهران فرستاده مي‌شود و صدور گواهي عدم سوءپيشينه براي اين گونه افراد، منوط به احراز هويت واقعي آنان خواهدبود، تحقيق و بررسي در اين خصوص به عهده اداره كل عفو و بخشودگي و سجل قضايي است.
ماده12ـ در مواردي كه محكوم داراي پيشينه محكوميت تعليقي است و مدت تعليق مجازات منقضي نگرديده است، متصدي دفتر سجل قضائي محل صدور شناسنامه و در صورتي كه محل صدور شناسنامه معلوم نباشد، اداره كل عفو و بخشودگي و سجل قضايي مكلف است مراتب را به دادستان مجري حكم اطلاع دهد تا در صورت لزوم نسبت به لغو حكم تعليق مجازات اقدام نمايد.
ماده13ـ به منظور اجراي مقررات اين آئين‌نامه و حفظ و نگهداري پيشينه و اطلاعات مربوط به محكومان دادگاهها و تنظيم سجل قضائي و فهرست اسامي و مشخصات مشمولان عفو و تخفيف مجازات و سهولت انجام امور قضائي و اداري، اداره كل عفو و بخشودگي و سجل قضايي و دفاتر سجل قضائي مراكز استانها و شهرستانها، به تدريج به سيستم رايانه‌اي مجهز خواهندشد.
تبصره ـ برگهاي سجل قضائي به ترتيب حروف الفبا و براساس حرف اول نام‌خانوادگي محكوم تنظيم مي‌شود. براي اتباع كشورهاي بيگانه برگ سجل قضائي جداگانه به ترتيب يادشده تنظيم مي‌گردد.
ماده14ـ تمامي برگهاي سجل قضائي بايد به ترتيب تاريخ در پرونده نگاهداري گردد.
ماده15ـ نسبت به اتباع كشورهاي بيگانه در صورت وجود قرارداد معاضدت قضايي، اداره كل عفو و بخشودگي و سجل قضايي بايد رونوشتي از برگ شماره 1 را تهيه نموده و از طريق اداره كل امور حقوقي و اسناد و امور مترجمان قوه قضائيه و وزارت امور خارجه به كشور متبوع شخص محكوم ارسال دارد.
ماده16ـ درخواست تقاضاكننده برگ شماره1 بايد حاوي نكات زير باشد:
1ـ نام و نام خانوادگي، نام پدر شخص مورد درخواست؛
2ـ تاريخ تولد، محل صدور شناسنامه و شماره آن و كدملي؛
3ـ شماره گذرنامه براي اتباع بيگانه؛
ماده17ـ برگ شماره 1 به مقامات زير در صورت تقاضاي آنان داده مي‌شود:
1ـ شخص محكوم؛
2ـ دادگاهها، دادسراها، اداره‌هاي تصفيه و بخشهاي ستادي قوه قضائيه؛
3ـ نيروي انتظامي؛
4ـ نيروي مسلح جمهوري اسلامي ايران؛
5 ـ مراجع صلاحيتدار براي تعيين صلاحيت و رسيدگي به شكايات مربوط به انتخابات؛
6 ـ بنگاههاي عام‌المنفعه؛
7 ـ اداره‌هاي دولتي به هنگام تقاضاي استخدام اشخاص و تعقيب انضباطي و انتظامي كارمندان و قبول تقاضاي مزايده و مناقصه و اجازه بازكردن مدارس غيردولتي و اعطاي نشان و مدال؛
8 ـ تمامي مراجعي كه براساس قانون مجاز به استعلام از پيشينه افراد مي‌باشند.
ماده18ـ برگ شماره 2 همانند برگ شماره 1 است به جز نكات زيركه در آن قيد نمي‌شود:
1ـ محكوميت‌هائي كه در نتيجه عفو يا اعاده حيثيت زائل شده است؛
2ـ محكوميت‌هاي تعليقي قطعيت يافته در صورتي كه محكوم در ظرف مدت تعليق حكم، محكوميت قطعي جديدي پيدا نكرده باشد؛
3ـ ورشكستگاني كه به موجب حكم دادگاه بي‌تقصير اعلام شده يا قرارداد ارفاقي آنان را دادگاه تصديق كرده باشد؛
4ـ محكوميت به بزه‌هائي كه به علت قانوني ساقط شده باشد.
ماده19ـ درخواست‌كننده برگ سجل قضائي شماره2 مي‌تواند به دفاتر سجل قضائي مستقر در محل سكونت يا محل صدور شناسنامه مراجعه نمايد.
تبصره1ـ در مواردي كه محل صدور شناسنامه درخواست‌كننده معلوم نيست بايد بطور انحصاري به اداره كل عفو و بخشودگي و سجل قضايي مراجعه شود.
تبصره2ـ درخواست‌كنندگان خارج از كشور از طريق نمايندگيهاي جمهوري اسلامي ايران در كشور محل اقامت مراجعه مي‌نمايند.
ماده20ـ با توجه به دسترسي به سوابق كيفري افراد از طريق شبكه سراسري رايانه بانك اطلاعات متمركز پليس آگاهي كشور و تسريع در صدور گواهي عدم سوء پيشينه، از اين پس متقاضيان مي‌توانند علاوه بر دادسراي محل صدور شناسنامه خود به ساير دادسراهاي عمومي و انقلاب نيز مراجعه نمايند و اين مراجع مجاز به صدور برگ گواهي مذكور و تسليم آن به متقاضي مي‌باشند.
        ايرانيان مقيم خارج هم علاوه بر ترتيب بالا مي‌توانند از طريق نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران اقدام كنند. هزينه صدور گواهي عدم سوء پيشينه كيفري مطابق قانون خواهدبود. (اصلاحی بموجب
اصلاحيه ماده 20 آيين‌نامه سجل قضايي)
ماده21ـ رئيس سازمان قضائي نيروهاي مسلح يا يكي از معاونان او موظف است نسبت به احكام محكوميت دادگاههاي نظامي تمامي استانها و شهرستانها برگ سجل قضايي شماره1 را مطابق بند الف ماده3 و ماده9 در چهار نسخه تنظيم و يك نسخه را بايگاني نمايد و سه نسخه ديگر را بطور مستقيم به اداره كل عفو و بخشودگي و سجل قضايي ارسال دارد. اين اداره نيز نسخه اول آن را نگهداشته و نسخه دوم را به دفتر سجل قضائي محل صدور شناسنامه محكوم و نسخه سوم را به اداره كل تشخيص هويت ناجا ارسال مي‌دارد. اگر محل صدور شناسنامه معلوم نباشد نسخه دوم نيز در اداره كل عفو و بخشودگي و سجل قضايي نگهداري خواهدشد.
ماده22ـ چنانچه متقاضي صدور گواهي عدم سوءپيشينه، محكوميت مؤثر كيفري نداشته باشد گواهي عدم سوءپيشينه صادر مي‌شود. چنانچه مراجع ذكرشده در ماده 17 برگ شماره1 را درخواست نمايند در اينصورت تمامي محكوميت‌ها صرفنظر از نوع آنها اعلام خواهدشد.
ماده23ـ به منظور بهره‌برداري از اطلاعات جمع‌آوري و ذخيره شده در اداره كل عفو و بخشودگي و سجل قضايي و دفاتر وابسته به آن در شهرستانها، اين اداره كل مكلف است ضمن رعايت اسرار محكومان پس از تصويب رئيس قوه قضائيه و همكاري دانشكده‌هاي حقوق و مؤسسه‌هاي حقوق جزا و جرم‌شناسي و سازمانهاي وابسته به قوه قضائيه و ساير نهادهاي مربوط با بررسي و مطالعه مستخرجه‌ها و پرسش‌نامه‌هاي ارسالي از واحدهاي اجراي احكام دادسراها نسبت به طبقه‌بندي جرائم ارتكابي از حيث نوع جرم، علل ارتكاب جرم، سن و جنسيت مجرمان، وضعيت خانوادگي و اقتصادي و تحصيلي آنان و نظاير آن، اقدام نموده و اطلاعات حاصل شده را به منظور اتخاذ تدابير پيشگيرانه و مبارزه با علل يا عوامل ارتكاب جرم و تهيه و تدوين قوانين متناسب در اختيار قوه قضائيه و نهادهاي دولتي و مؤسسه‌هاي مربوط بگذارد.
ماده24ـ هرگاه اشتباهي در تنظيم برگ سجل قضايي رخ دهد دادسراي تنظيم‌كننده برگ يا دادسراي محل صدور شناسنامه بايد به اداره كل عفو و بخشودگي و سجل قضايي اطلاع دهد تا دايره سجل قضايي آن اداره اقدام به اصلاح آن نمايد پس از اصلاح برگ اشتباه شده اداره كل عفو و بخشودگي و سجل قضايي به دادسراي تنظيم‌كننده برگ و دادسراي محل صدور شناسنامه دستور اصلاح برگهاي بايگاني شده در آنجا را خواهد داد.
ماده25ـ اين آئين‌نامه در 25 ماده و 7 تبصره در تاريخ 2/11/1384 به تصويب رئيس قوه قضائيه رسيده است و مقررات پيشين از جمله آيين‌نامه مصوب 19/2/1321 ملغي است.


نويسنده: علی اکبر سیدنژاد تاريخ: سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:آئین نامه سجل قضائی ,آئین نامه, سجل قضائی, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

علی اکبر سیدنژاد کارشناس ارشد حقوق 09190218124

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to lawyer9.LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.Com