مشاوره حقوقی رایگان 09190218124

مشاوره حقوقی رایگان 09190218124

a.saidnesuad@yahoo.com

منوي اصلي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 422
بازدید دیروز : 23
بازدید هفته : 2069
بازدید ماه : 3782
بازدید کل : 101445
تعداد مطالب : 595
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



نقض رای به علت تجزیه اقرار متهم

خلاصه جريان پرونده :

آقاي سعيد ... به اتهام اخذ رشوه تحت تعقيب دادسراي نظامي ... قرار گرفته است)ساير اتهامات متهم به علت صدور حكم برائت و اتهام نگهداري مواد مخدر با توجه به ماده 32 قانون مبارزه با موادمخدر مورد بحث اين گزارش نيست (.

بدين توضيح نامبرده از شركت كاترپيلار (همكار ماشين )جهت صنايع هوايي مبادرت به خريد ماشين آلات راهسازي نموده كه عنوان شده با وساطت و معاونت جعفر ... و مشاركمت فردي به نام كورش ... مبلغ 32 هزار دلار به عنوان رشوه دريافت كرده است . متهم در تحقيقات اوليه در حفاظت و اطلاعات به اخذ پورسانت اقرار كرده وليكن در مزحله بازپرسي منكر هر گونه وجهي به عنوان پورسانت شده ، اظهار داشته مبلغ 000/500/3 تومان از جعفر ... به عنوان قرض دريافت داشته و قبال آن چك صادر كرده و پس از فروش منزل پدري اش وجه را به وي پرداخت كرده است .

آقاي ... بازرگان خارجي طرف قرارداد و جعفر ... و كورش ... منكر پرداخت هرگونه وجهي به هر عنوان ، به وي شده اند . متهم در جلسه دادگاه اظهار داشته بعد از اين كه متوجه شده جعفر ... از عوامل كاتر پيلار نيست و پدرش براي جراحي معده در بيمارستان بستري بوده و برادر جعفر ... نيز در همان بيمارستان تحت مداوا بوده و با كشيدن يك فقره چك به مبلغ 000/500/3 تومان مبلغ فوق را از وي قرض گرفته و رشوه يا پورسانتي دريافت نكرده است . دادگاه در خاتمه رسيدگي در اين خصوص به شرح زير انشاء رأي كرده است ( در خصوص اتهام متهم موصوف داير بر اخذ رشوه هرچند متهم منكر بزه اخذ رشوه به مبلغ 33 هزار دلار مي باشد و فقط اخذ مبلغ 000/500/3 تومان ،آن هم به عنوان قرض الحسنه عنوان داشته ، لكن با توجه به اقرار صريح متهم در مراحل اوليه تحقيق و لايحه ارسالي خطاب به بازپرس محترم شعبه اول دادسراي نظامي ... در برگ 115 پرونده و نحوه مدافعات بلا وجه وي و اظهارات بلاشائبه بازرگان خارجي در صفحه 430 پرونده در محضر دادگاه با ترجمه همسر ايراني الاصل ضمن رد ماده استنادي كيفرخواست عمل وي را با ماده 85 قانون مجازات جرأيم نيروهاي مسلح تطبيق وبا اعمال كيفيات تخفيف دهنده با ذكر جهات ، وي را به شش ماه حبس تعزيري و استرداد وجوه مأخوذه به مبلغ سه ميليون و پانصدهزارتومان درحق دولت محكوم و از ساير اتهامات ،جز نگهداري مواد مخدر تبرئه كرده است .

آقاي ...( وكيل محكوم عليه ) طي لايحه اي ضمن شرح قضيه و نحوه خريد متهم كه متضمن 766450 دلار سود و 40% ارزانتر از قيمت واقعي بوده ،اقرار اوليه وي را معلول شرأيط بازداشت در سلول انفرادي و وضعيت مزاجي وي به استناد اصل 38 قانون اساسي غير مستند دانسته به عدم استعلام دادگاه در مورد اخذ پورسانت از شركت كاترپيلار و استعلام از حفاظت و اطلاعات اشاره كرده و اعلام سازمان مذكور را به علت عدم همكاري جعفر ... با شركت كاترپيلار و اظهارات بعدي جعفر... كه شركت مذكور در تهران نمايندگي ندارد ،فاقد وجاهت محسوب دريافت مذكور را از جعفر... به عنوان قرض دانسته و اعلام داشته بايد واسطه ها از فروشنده وجهي گرفته باشند با به متهم بپردازند كه شركت مذكور پرداخت وجه را منكر شده و شركت مذكور نيز اگر پولي يه كورش ... و جعفر ... داده به عنوان قرض بوده كه پرونده در دادگستري مطرح است و شماره چك هايي كه متهم به جعفر... داده ذكر و فتوكپي آنها را نيز ضميمه كرده است و بدين وسيله تقاضاي تجديد نظر كرده است . پرونده به دفتر ديوان عالي كشور ارسال و به اين شعبه ارجاع شده است .

هيأت شعبه در تاريخ بالا تشكيل گرديد . پس از قرائت گزارش آقاي ... عضو مميز و اوراق پرونده و نظريه كتبي آقاي ... داديار ديوان عالي كشور ،اجمالاً مبني بر وارد دانستن اعتراض دادنامه شماره 80/236 تجديد نظرخواسته ،مشاوره نموده چنين رأي مي دهد.

رأي :

دادگاه اقرار متهم در دادگاه مبني بر اخذ 000/500/3 تومان را با جمع قرائن ديگر مبناي علم خود قرار داده و بزه كاري وي را احراز كرده است . در حالي كه متهم دريافت اين مقدار را به عنوان قرض ذكر كرده و دادگاه در واقع اقرار وي را تجزيه كرده است . به توجه به مدافعات متهم و مدارك ابرازي ، رأي دادگاه با مدافعات وي و وكيل مدافع مطابقت ندارد ،اعتراض را وارد دانسته ، دادنامه تجديد نظرخواسته را نقض و رسيدگي را به شعبه ديگر دادگاه نظامي يك محول مي نمايد


نويسنده: علی اکبر سیدنژاد تاريخ: شنبه 26 فروردين 1391برچسب:نقض رای, علت ,تجزیه ,اقرار متهم,دادستان,دادگاه,مجرم,پرونده, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

علی اکبر سیدنژاد کارشناس ارشد حقوق 09190218124

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to lawyer9.LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.Com