مشاوره حقوقی رایگان 09190218124

مشاوره حقوقی رایگان 09190218124

a.saidnesuad@yahoo.com

منوي اصلي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 242
بازدید دیروز : 23
بازدید هفته : 1889
بازدید ماه : 3602
بازدید کل : 101265
تعداد مطالب : 595
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



تابوی سوال از رئیس جمهور شکسته شد

 تابوی سوال از رئیس جمهور شکسته شد.

 

با وجود اعتراضات بسیاری از نمایندگان مجلس مبنی براینکه دست‌هایی نمی‌خواهند از رئیس جمهور سوال شود و نمایندگان امضا کننده طرح برای پس گرفتن امضا‌ها در فشار هستند، تعداد امضاهای این طرح به ۶۹ رسید تا سوال از رئیس جمهور به دلیل به حد نصاب نرسیدن امضا‌ها متوقف شود و از دستور کار خارج شود.

اما بعد از جنجال‌های امروز بر سر رسیدگی به استعفای علی مطهری در صحن علنی مجلس که در ‌‌نهایت با پافشاری نمایندگان به چهارشنبه موکول شد، خبر‌ها حاکی از این بود که تعدادی از نمایندگان که امضای خود را پس گرفته بودند دوباره با این طرح اعلام موافقت کردند و حد نصاب امضا‌ها به ۷۳ رسیده است که برای اجرایی شدن طرح سوال کافی است.

در همین گیر ودار بود که بعد از پایان جلسه علنی مجلس، خانه ملت خبر داد علی مطهری استعفایش را پس گرفت. در واقع این خبر به معنای این بود که طرح سوال از رئیس جمهور اجرایی خواهد شد چرا که علی مطهری بار‌ها اعلام کرده بود تنها در صورتی حاضر به پس گرفتن استعفای خود است که سوال از رئیس جمهور در دستور کار مجلس قرار گیرد.

حسین سبحانی نیا عضو هیات رئیسه نیز با بیان اینکه طرح سوال از رئیس جمهور با حدنصاب امضا تقدیم محمدرضا باهنر رئیس نشست علنی امروز مجلس شد، این خبر را تایید کرد وگفت: ‌ «این طرح در جلسه هیأت رئیسه بررسی می‌شود تا روال قانونی خود را طی کند.»

نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی افزود: «هیأت رئیسه مجلس امروز تصمیم می‌گیرد که طرح سوال از رئیس جمهور را به کدام یک از کمیسیون‌های تخصصی جهت بررسی ارجاع دهد، بعد از آنکه این کمیسیون درباره طرح سوال اعلام نظر کرد مراحل بعدی طبق آیین نامه داخلی طی خواهد شد.»

علی مطهری نیز در گفت‌و‌گویی با خانه ملت اعلام کرد: «با توجه به اعلام وصول طرح سوال از رئیس جمهور از سوی هیأت رئیسه، طرح استعفای خود را از نمایندگی مجلس پس گرفتم.»

در هر حال به نظر می‌رسد تلاش طراحان سئوال از رئیس جمهور که در جلسه علنی امروز به دنبال تکمیل تعداد امضاهای مورد نیاز برای این طرح بودند، نتیجه مثبت داد و بالاخره مجلس از رئیس جمهور سوال خواهد کرد.

گفتنی است، به موجب ماده ۱۹۶ آیین‌نامه داخلی مجلس براساس اصل ۸۸ قانون اساسى، درصورتى که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یکى از وظایف رئیس جمهور سؤال کنند، باید سؤال خود را به‏طور صریح و روشن و مختصر همگى امضاء و به رئیس مجلس تسلیم نمایند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصى ارجاع مى‏نماید. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفى شده رئیس جمهور و نماینده منتخب سؤال‏کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه، نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضى را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سؤال کننده گزارش شود.

پس از یک هفته چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس (که سؤال را امضاء نموده‏اند) از سؤال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال آنان را قرائت و فوراً براى رئیس جمهور ارسال کند. این سؤال ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار مى‏گیرد.

همچنین بر اساس ماده ۱۹۷ آیین‌نامه رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت سؤال در جلسه علنى مجلس حضور یابد و به سؤال مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شوراى اسلامى. مدت طرح سؤال از طرف نماینده منتخب سؤال‏ کنندگان حداکثر پانزده دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ساعت خواهد بود.

باید نشست و دید سرانجام این پرسش و پاسخ چه خواهد بود و آیا نکات مبهمی که ذهن افکار عمومی را تیره کرده است با این سوال و جواب برطرف خواهدشد یا خیر؟.


نويسنده: علی اکبر سیدنژاد تاريخ: دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:تابو,رئیس جمهور,سوال,علی مطهری,مجلس, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

علی اکبر سیدنژاد کارشناس ارشد حقوق 09190218124

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to lawyer9.LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.Com